Wednesday, December 10, 2008

Kursus Perasa...Taiping with love.. :) - 1st day

24/11/2008 (Monday)..ni gambar2 first day sampai perak untuk kursus perasa aritu..dalam bus dok terbayang jer best nyer la rileks2 kat hotel sampai ni nak mandi and lepak2 kat bilik sementara tunggu aktiviti start..tup..tup..sampai jer tengok...changkat jering..kampung mana lak ni..pastu nampak papan tanda Kem Perasa..dalam hati dah bergelodak dah.."kena tido kat kem ker?". Turun2 bas jer dimaklumkan kepada semua peserta kita kena jalan lebih kurang 400m ke dalam yer sebab bas tak boleh nak masuk..aper?? Kusut lagik pikiran aku..mujur la En. Raizul bawak pick up dia, boleh la tumpangkan beg aku tuh..kalau tak mau tercabut tangan aku bawak beg berat2 nih..Maka berjalan la kami semua ikut jalan tanah merah lagik..Dalam kepala duk tertanya2 jer..apa la dorang nak buat kat kitaorang nih...Tapi sampai jer kat kawasan kem tu terkejut gak aku...cantik gak tempat ni..kat dusun durian lagi tapi dikomersilkan jadi kem la..sikit jer aku amik pic kat sini..

Kitaorang disambut oleh Paksu..motivator yang memang aku respect habis..sempoi giler la..dia just bagi briefing sikit2 and as usual sesi kenal mengenal & membahagi kumpulan la pulak..Kitaorang dibahagikan pada 3 group jer..sebab kitaorang ada lebih kurang 27 orang..so, 9 orang 1 group...And yang best nyer dia cakap tonight kitorang kena bermalam kat kem ni,esok baru gi bukit merah laketow.. and kalau nak makan kena masak sendiri..carila alternative sendiri untuk idupkan api sebab dorang just provide barang2 untuk dimasak sahaja..Kem tempat kitaorang tido lak cam pondokla kot, untuk 2 orang..tapi yang harunya..takde lampu langsung dalam kem tu..hwa..hwa..nak balik la...Pastu ader ker patut group member semua lantik aku jadi penghulu..alasan sebab aku paling muda kena pimpin akak2 & abg2 aku tu..alasan tak munasabah langsung..tapi dorang banyak la tolong aku,sampai satu masa tu aku rasa cam dorang lak yang lebih banyak wat kerja dari aku.. :)..Tugasan pertama kitaorang kena masak untuk makan malam tu bertemakan candle light dinner..betul2 romantik nih..masak pakai kayu api lagik..
Ni la antara aksi akak2 memasak untuk dinner kitaorang malam tu..
And...taaadaaa..terhasil la Candle Light Dinner "Satu Hati Beberapa Jiwa".. :)

Lepas makan, kelas pun bermula..bla..bla..bla..banyak la jugak ilmu pengetahuan yang dapat walaupun mengantuk giler..maklumla baru lepas makan..pastu sampai2 jer terus kena masak lak kan..penat tak hilang lagik..Habis kelas, tugasan kedua la pulak..Pak su & Pak man (yang stay cool jer..) bagi arahan camni.."Esok sebelum matahari terbit setiap kumpulan kena siapkan makan pagi & tengahari masing2"..So, terpulang la sama ada nak masak ari ni atau esok pagi, tapi yg penting makanan kena siap sebelum matahari terbit..Warghh..abis nak tido kul baper ni? Aku ngan blur nyer tanya..last2 setelah bermeeting, kitaorang decide tido dulu then kul 4 am nanti bangun and masak..yang pompuan2 decide nak tido kat surau jer..dekat sikit ngan tempat masak..lagipun kat pondok kitaorang tu kan gelap giler..Tapi aku ngan beraninyer malam tu gi gak sorang2 kat pondok tu sebab nak mandi punya pasal..Kak Malla, 'pondok mate' aku memang tak gi langsung kat sana, all out kat surau tu jer..he..he..he...tapi aku takde la takut sangat sebab jarak pondok aku ngan sebelah pondok lain dekat la jugak..cuma takut kalau2 ada cik2 yang merayap meneman aku tido pulak nanti..so, malam tu without bantal & berselimutkan kain sembayang kitaorang pun menidurkan diri la kat surau yang open air tu..tak de dinding langsung..mujurla geng2 jejaka semua tido kat pondok masing2..

No comments: